Arkham Horror Lautapeli

Arkham Horror on Richard Launiuksen suunnittelema seikkailulautapeli alunperin julkaistu vuonna 1987 Chaosiumin toimesta. Peli Chaosiumin roolipeliin Call of Cthulhuun, joka sijoittuu H.P Lovecraftin ja muiden kauhukirjailijoiden luomaan Cthulhu Mythokseen. Fantasy Flight Games julkaisu Arkham Horror pelin j uudelleen vuonna 2005.

Tässä pelissä pelaajat ovat tutkijoita Lovecraftin luomassa Arkham nimisessä kylässä Massachusettsissa. Pelissä avautuu portaaleja muihin maailmoihin. Mikäli liian monta portaalia avautuu, pääsee voimakas vieras olento saapumaan tuhoamaan Arkhamin ja uhkaamaan koko maailmaa. Pelaajien on joko väistettävä tai taisteltava ulkomaalaisia olentoja vastaan, mennä itse portaalien läpi, selviydyttävä vieraissa maailmoissa, palata Arkhamiin ja sulkea portaalit.

Arkham Horror Lautapeli

 

Pelin kulku

Pelin alussa jokainen pelaaja valitsee itselleen hahmon, jolla jokaisella on eri yhdistelmä vahvuuksia ja heikkouksia kolmessa eri aihealueessa. Nämä aihealueet toimivat pareina, esimerkiksi Lore ja Luck, eli tieto ja tuuri, joten mikäli maksimoit hahmosi tietotaidon, pienentyy hänen tuurinsa samanaikaisesti. Hahmoilla on myös mielenterveys ja stamina -tilastot, jotka vastaavat hahmon henkistä vakautta ja fyysistä terveyttä, eli osumapisteitä. Jokaisen hahmokortin takana on myös lyhyt historia hahmosta, mikäli peliin haluaa lisätä roolipelielementin.

Pelin kulku

 

Jokainen hahmo aloittaa pelin kortissa määritellystä paikasta pelilaudalla. Alussa pelaajien tulee myös valita, minkä Ancient One, eli muinaisen hirviön koittavat kukistaa. Tämän voi joko tehdä valitsemalla kortin sattumanvaraisesti tai tekemällä tietoisen päätöksen. Jokainen pelaaja heittää tietyn määrän noppia vuorollaan. Noppien määrä lasketaan tilastojen mukaan, sekä mahdollisten lisämääritteiden mukaan. Noppatulokset viisi ja kuusi vastaavat onnistunutta yritystä tehtävässä. Useimmat toiminnot vaativat vain yhden menestyksekkään nopan, mutta hirviöitä vastaan taistellessa tarvitaan enemmän. Onnistuneilla heitoilla voitetaan etuja kun taas epäonnistuessaan saattaa joutua kärsimään seurauksista. Hahmot voivat myös tulla siunatuiksi pelin aikana, jonka aikana he onnistuvat toiminnoissaan myös nopan osoittaessa nelosta. Vastaavanlaisesti he voivat myös joutua kirotuiksi, jolloin he onnistuvat toimissaan vain kuutosella. Pelin aikana hahmot keräävät Clue-merkkejä, joita voi käyttää ylimääräisen heiton saamiseksi mikäli alkuperäinen heitolla ei saavuteta tarpeeksi viitosia tai kuutosia. Taitokortteja voi hankkia pelin aikana ja ne voivat joko lisätä tilastoa yhdellä askeleella ja antaa ylimääräisen nopan mikäli se käytetään clue-pelimerkin kanssa.

Pelin kulku

Joka vuorolla, pelaajat siirtävät hahmoaan pelilaudalla ja joko taistelevat hirviöitä vastaan tai mikäli he ovat Encounters -kohdassa, he nostavat kortin Encounters korttipakasta. Tietyissä paikoissa pelaajat voivat myös ostaa esineitä tai hyödyntää muita erikoisominaisuuksia. Hahmot, jotka kohtaavat hirviöitä, voi joko hiipiä niiden ohitse tai taistella niitä vastaan. Hirviöitä vastaan taistellessa voi käyttää loitsuja, aseita tai esineitä, jotka voivat vaikuttaa taistoon. Jotkut hirviöt vaativat vain yhden osuman, kun taas toiset vaativat enemmän. Jokaisen pelivuoron lopussa vedetään kortti Mythos- pakasta, joka avaa uusia portaaleja maailmaan ja lisää hirviöiden määrää pelilaudalla. Mitä enemmän hirviöitä pelilaudalle ilmestyy, sitä korkeammalle terroritaso nousee ja sitä vaikeampaa pelin voittamisesta tulee. Jos Arkhamin terroritaso nousee tarpeeksi korkeaksi, kaupat alkavat sulkeutua ja mahdolliset liittolaiset pakenevat kylästä ja muinainen voi herätä nopeammin. Pelin aikana vastaan voi tulla huhuja, jotka vaativat pelaajilta tiettyjen toimintojen suorittamista pelikierroksen aikana pahempien vaikutusten välttämiseksi.

 

Tietyt tapahtumat lisäävät muinaisen korttiin nappuloita, jotka osoittavat, kuinka lähellä hirviön herääminen on. Tyypillisesti uuden portin avautuessa muinaisen korttiin lisätään nappula. Tutkijat voivat myös sulkea tai sinetöidä portaaleja. Clue-merkkejä käyttämällä portaaleja voi sinetöidä, joka estää toisen portaalin ilmestymisen samaan paikkaan myöhemmin. Saman voi tehdä myös Elder Sign:illa, joka myös poistaa yhden nappulan Muinaisen hirviön kortilta ja siten hidastaa Muinaisen heräämisen. Mikäli muinaisen hirviön korttiin kertyy tarpeeksi nappuloita, hirviö herää ja tutkijoiden on välittömästi taisteltava sitä vastaan. Taistelu muinaista hirviötä vastaan vaihtelee, mutta tyypillisesti siihen liittyy nopanheittoja sen nappuloiden poissaamiseksi, samalla kun Muinainen laskee tutkijoiden tilastoja joka käänteessä tai vie heidän merkkejä. Mikäli tutkijat menettää kaikki merkkinsä, hän tulee syödyksi ja poistuu pelistä. Mikäli pelaajat onnistuvat päihittämään muinaisen, he voittavat, muussa tapauksessa he häviävät pelin ja Arkham ja koko maailma on muinaisen vallassa.