Ludo

Perinteisen Ludopelin idea on kuljettaa omat pelinappulat kotipesästä maaliin pelilaudan reittiä pitkin.

Ludo

Peli sopii niin lapsille kuin aikuisillekin.  Monien muiden ”heitä ja liiku”-tyylisten lautapelien tapaan, myös Ludo on peräisin intialaisesta Patsisi- pelistä, hieman yksinkertaisemmin vain. Pelien alkuperästä on hieman tietoa ja ensimmäisiä havaintoja Patsisin pelaamisesta on 500- luvulta alkaen. Muunneltu Patsisi patentoitiin ”Ludo”- nimellä Englannissa vuonna 1896. Noppakulhon käyttö lisättiin tuolloin pelin patentoituun versioon. Hauskassa pelissä arpaonni ja taktikointi takaavat voiton!

Pelin kulku

Tarkoituksena pelaajilla on edetä siirtämällä nappuloita myötäpäivään pelilaudan ruutujen mukaan, kunnes jokainen nappula pääsee tasaluvulla maaliin. Maalina toimii pelilaudan keskellä oleva monivärinen ruutu. Neljän pelaajan peli sisältää pelilaudan, arpakuution ja 16 kappaletta pelinappuloita. Pelaajat valitsevat oman värinsä ja asettavat neljä nappulaa samanväriseen kotipesään pelilaudalle. Kotipesät ovat pelilaudan isoimmat ruudut. Arpanopalla arvotaan pelin aloittaja, suurimman silmäluvun saanut pelaaja aloittaa siis pelin. Voidakseen siirtää nappulansa kotipesästä radalle on pelaajan saatava luku 1 tai 6 arpanopalla. Jos pelaaja saa luvun 1, hän siirtää yhden nappulan omaan aloitusruutuun, joka merkitty pelilaudalle.  Aloitusruutu on pelaajan nappulan värinen ja merkitty erilaiseksi kuin muut nappuloiden kulkemiseen tarkoitetut ruudut. Jos pelaaja saa luvun 6, hän voi valita siirtääkö hän kaksi nappulaa aloitusruutuun tai yhden nappulan, jota hän saa siirtää samalla kuusi askelta eteenpäin. Heitettyään arpanopalla luvun 6, pelaaja saa aina uuden lisäheiton vuorolleen. Pelivuoro siirtyy pelaajalta toiselle myötäpäivään. Omien nappuloiden yli hyppääminen on kielletty ja samalla ruudulla voi olla vain yksi nappula kerrallaan, pois lukien edellä mainittu tilanne, jossa pelaaja saa siirtää kaksi nappulaa aloitusruutuun. Jos pelaaja siirtää nappulansa samaan ruutuun toisen nappulan kanssa, hän lähettää sen takaisin vastustajan kotipesään, josta aloittaa pelin uudelleen. Pelaaja, joka saa kaikki nappulansa, tasaluvulla, maaliin voittaa.

Pelilauta

Ludopelin laudan ruudut on yleensä merkitty keltaisella, vihreällä, punaisella ja sinisellä. Pelaajat valitsevat näistä vaihtoehdoista oman värinsä ja saavat neljä samanväristä nappulaa. Pelilauta on yleensä neliön muotoinen, mutta ruutujen muodot vaihtelevat valmistajan tyylistä riippuen. Alkuperäisen pelilaudan ruutujen muodot olivat neliöitä, laudan reunoilla sijaitsevat pelaajien kotipesät ja pienemmät kulkemiseen tarkoitetut ruudut kiertävät ympäri pelilautaa tehden siihen radan, joka johtaa pelilaudan keskelle maaliruutuun.

Pelilauta

Monenlaiset variaatiot

Ludopeliä voi pelata monilla erilaisilla tavoilla ja muunnelmia säännöissä huomaa esimerkiksi maiden välillä. Samantyylisiä pelejä, eri nimillä, löytää myös monenlaisia. Esimerkiksi intialaisessa Ludossa yleensä pelataan kahdella arpanopalla, jolloin sääntönä voi olla, että nappulaa täytyy liikuttaa heiton kokonaisluvun verran tai vain toisen numeron verran. Useamman arpanopan pelit voivat sisältää muitakin erikoisia sääntöjä, esimerkiksi toisella arpanopalla saadun numeron mukaan liikutaan eteenpäin ja toisesta saadun mukaan taaksepäin, saman vuoron aikana. Ja sääntö, jonka mukaan luvuilla 1 ja 6 pääsee aloitusruutuun ei päde kaikissa versioissa, tietyt versiot käyttävät vain lukua 6. Joskus on myös aloitusta helpottavia ja nopeuttavia sääntöjä, joissa arpanoppaa saa heittää useamman (yleensä kolme) kerran ensimmäisen vuoron aikana. Jos pelaaja siirtää nappulansa ruutuun, jossa on jo toinen nappula, riittää siirtyä yksi ruutu taaksepäin. Toisenlainen versio taas voi lähettää molemmat nappulat kotipesiin, kun kaksi nappulaa päätyvät samaan ruutuun. Erilaiset muunnelmat luovat peliin enemmän vaihtoehtoja taktikoida ja antavat enemmän mahdollisuuksia, kuin pelkällä arpaonnella pelaaminen.

Iso- Britannian merivoimat kehittivät oman versionsa pelistä myös, jota kutsutaan nimellä Uckers. Tässä versiossa on myös neljä pelaajaa, mutta vastapäätä istuvat pelaajat muodostavat tiimin, jolloin pelissä on kaksi joukkuetta. Peli pelataan samalla laudalla, kuin Ludo, mutta kahdella arpanopalla. Pelaaja saa valita, liikuttaako hän yhtä nappulaa heiton kokonaisluvun verran, tai kahta nappulaa, valiten nappuloille omat numerot heiton perusteella. Pelin voittamiseen täytyy ensin omat neljä nappulaa saada maaliin ja heittää arpanopalla luku 6. Tämän jälkeen voi siirtyä auttamaan vastapäistä tiimiläistä ja kun kaikki kahdeksan nappulaa ovat maalissa, voittaa kyseinen tiimi pelin.