Small World – pelin kulku

Days of Wonderin julkaisema Small World peli tuli rytinällä markkinoille vuonna 2009 ja valtasi välittömästi lautapelimaailman suosion. Peliä pelataan eri rotuisilla kansoilla, kuten velhoilla, rottamiehillä, kääpiöillä, merirosvoluurangoilla ja haltioilla. Jokaisella rodulla on oma erikoisvoima, -taito tai -ominaisuus. Kääpiöillä on esimerkiksi kaivosetu, jonka ansiosta he saavat jokaisesta asuttamastaan kaivosalueesta ylimääräisen kolikon. Jokaista rotua on myös tietty määrä, eli joillain roduilla on enemmän sotilaita käytettävissä kuin toisilla, esimerkiksi rottamiehiä  on käytettävissä runsaasti, kun taas esimerkiksi kääpiöitä on huomattavasti vähemmän.
Pelin alussa valitaan itselle rotu ja erillinen erikoisvoima jonka yhdistelmä kertoo, kuinka monta rotulaattaa on rodun valinneella pelaajalla käytössä, sekä hänen voimayhdistelmänsä. Erikoisvoimia voi olla esimerkiksi lentäminen joka mahdollistaa minkä alueen valtaamisen tahansa, yleisestä säännöstä poiketen, jonka mukaan voi ainoastaan vallata jo valtaamansa alueen viereisen maan, tai reuna-alueen. Erikoisvoimat voivat myös auttaa sotatilanteissa, rahan saannissa tai kuolleiden sotilaiden uudelleen käyttämisessä.Valloittaminen aloitetaan jostain pelilaudan reuna-alueesta. Alueita on erilaisia ja niilläkin on omat etunsa. Normaalin, tyhjän alueen saa vallattua kahdella hahmolaatalla, kun taas vuorialueet vaativat yhden ylimääräisen hahmolaatan. Valloittaessa alueita joissa on alkuasukkaita tai toisen pelaajan hahmolaattoja, joutuu hahmolaattoja pelaamaan kahden aluelaatan lisäksi yksi enemmän, kuin vastakkaisen pelaajan hahmoa alueella jo on. Esimerkiksi mikäli normaalilla niitty alueella on yksi alkuasukas, sinun on pelattava 4 hahmolaattaa voittaaksesi alueen itsellesi. Huomaa kuitenkin, että mikäli kyseessä on vuorialue ja vastustajan hahmoja olisi sillä jo esimerkiksi 4 kappaletta, tulee sinun siinä tapauksessa pelata 8 hahmolaattaa voittaaksesi alueen normaaleissa olosuhteissa. Erikoisvoimat saattavat kuitenkin muuttaa tilannetta. Viimeinen hyökkäys on poikkeus, sillä mikäli viimeiseen hyökkäykseen pelaajalla ei ole tarpeeksi monta hahmolaattaa jäljellä, hän saa mahdollisuuden heittää noppaa, jonka tuloslukema voi nostaa hyökkäysvoimaa peräti kolmella laatalla. Eli mikäli noppa osoittaa 1, lisää tämä yhden sotilaan verran hyökkäysvoimaan kun taas nopan osoittaessa 2, nousee hyökkäys kahdella miehellä ja  niin eteenpäin.


Peliä pelataan kierros kerrallaan, joten kaikkien pelaajien tehtyään siirtonsa ja vallanneensa alueensa, saa kaikki pelaajat siirrellä vapaasti hahmojaan omien alueidensa välillä, tai ottaa joukkioita perusleiriin, jolloin seuraavalla kierroksella he voivat taas lähteä hyökkäykseen. Pelilaudalle jätetyt hahmot jäävät puolustamaan alueitaan. Alueita voi myös jättää tyhjilleen, eli kaikki rotulaatat voi nostaa siltä pois, mutta siinä tapauksessa alue ei enää ole hallinnassasi ja kuka tahansa voi sen helposti vallata. Joka kierroksella myös nostetaan voittopisteitä eli rahaa omista alueistaan, eli kolikon joka alueesta, ellei erikoisvoimat tai alueiden merkinnät erikseen mainitse muuta. Yleensä pelaajat pitävät voittopisteensä visusti muilta salassa pelin loppuun asti, jotta koskaan ei ole täysin varmaa, kuka peliä johtaa milloinkin.

Mikäli häviät sotatilanteissa toiselle kilpailijalle, sinun sotilaita kuolee, eli hahmolaattojasi poistuu pelistä ja mitä enemmän alueita sinulla on hallinnassasi, sitä vähemmän laattoja sinulla on enää käytettävissä, joten jossain vaiheessa laattasi loppuvat kesken, etkä pysty enää jatkamaan kyseisellä rodulla. Tässä tapauksessa voit hylätä rotusi ja valita uuden rodun sekä erikoiskyvyn ja aloittaa valtaaminen uudestaan sillä. Edellisen heimosi hahmolaatat pysyvät edelleen laudalla ja niitä vastaan tulee samalla tavalla taistella alueen u udelleen valtaamiseksi, mutta näitä laattoja ei kukaan siis enää hallitse, mutta ne keräävät sinulle kuitenkin edelleen pisteitä. Pelin aikana on yleistä hallita kahta tai kolmea eri rotua, eikä yhteen rotuun kannatta siis kiintyä liikaa. Ellet luovuta rotua missään vaiheessa, tulet varmasti häviämään pelin. Rodusta luopuminen on tosin hetkellisesti vaarallista, sillä se vie kokonaisen vuoron jonka aikana muut pelaajat saattavat päästä niskan päälle. Rodun valitsemisessa ja sen hylkäämisen ajoittamisessa pystyykin hieman strategioimaan.