Vuoden 2017 parhaat lautapelit

Suomen Leluyhdistys on järjestänyt jokavuotisen vuoden peli -kilpailun jo vuodesta 1994. Kilpailuun osallistuu vuosittain huikea määrä erilaisia lautapelejä, joista Suomen Leluyhdistys valitsee parhaan lastenpelin, perhepelin, partypelin ja strategiapelin. Aikaisemmin kilpailussa oli vuoden aikuistenpeli -kategoria, mutta se muutettiin vuoden strategiapeliksi vuonna 2005. Vuoden 2017 kisaan osallistui peräti 51 lautapeliä. Voittajapelien paketteihin lisätään voitosta kertova tunnus. Tuomaristo koostuu toimittajista, kaupan edustajista ja päiväkotien työntekijöistä. Rankan valintaprosessiin jälkeen voittajat lopulta valittiin seuraavanlaisesti:

Vuoden lastenpeli – Dr. Eureka

Nerokas Dr. Eureka tarvitsee avustustasi suorittaakseen loppuun kokeilunsa. Sinun tulee ratkaista tieteellinen kaava siirtelemällä molekyylejä koeputkesta toiseen korttien osoittamalla tavalla. Palloihin ei kuitenkaan saa koskea paljain käsin, joten nokkeluutta ja nopeaa toimintaa vaaditaan. Oletko sinä laboratorion älykkäin tutkija? Suorita tehtävä nopeammin kuin kanssapelaajasi ja titteli on sinun! Peli on loistava perhepeli tai yli 6 -vuotiaiden lasten keskenään pelattava peli. Sitä voi pelata samanaikaisesti 2 – 4 pelaajaa. Raadin mielestä peliin on helppo tarttua ja se on sopivan haastava.

Vuoden perhepeli – Agricola

Agricola ei ole voittanut ainoastaan suomalaista lautapelikilpailua vaan on haalinut palkintoja myös kansainvälisistä kilpailuista ja nousi BoardGameGeekin listan ykköseksi. Pelin on suunnitellut saksalainen Uwe Rosenberg, joka on aikaisemmin suunnitellut myös laajalti tunnetun Bohnanza-pelin. Pelin suosio on näkynyt myös runsaiden oheistuotteiden ilmestymisestä, sillä pelin nimissä on markkinoille tullut niin limonadia, mustapekkakortteja, palapelejä kuin erilaisia tuunausosiakin vaikkei varsinaisia lisäosia peliin ole julkaistukaan. Peli on ollut saatavilla saksankielisenä vuodesta 2007 asti, mutta pelin suomenkielinen versio ilmestyi vasta vuonna 2016.

Vuoden perhepeli – Agricola

 

Agricola -pelissä jokainen pelaaja rakentaa ja kehittää omia maatiloja, kasvattaa eläimiä, viljelee maata, lisääntyy ja täyttää maan. Ideana on kehittää maatilaa mahdollisimman tasaisesti, sillä pisteitä tulee eri osa-alueista ja niiden puute tuo miinuspisteitä. Jokainen pelaaja aloittaa kahdella perheenjäsenellä ja kahdella toiminnolla kierrosta kohden. Jokaisella kierroksella saataville tulee kuitenkin uusi toimintakortti ja perheen kasvaessa myös toiminnot lisääntyvät. Ylimääräiset suut vaativat kuitenkin myös enemmän ruokaa, jolloin ruuan hankkimisesta tuleekin perustehtävä kerjuulle joutumisen välttämiseksi. Mitä enemmän pisteitä pystyt tekemään lyhyessä ajassa, sitä parempi, mutta kiusanasi on myös vastapelaajat, jotka kilpailevat kanssasi samoista toiminnoista. Säästele strategisesti resurssejasi ja optimoi oma maatilasi! Tuomarit kehuvat peliä mukaansatempaavaksi, monipuoliseksi ja hauskaksi löydöksi joka sopii myös vähemmän lautapelejä pelanneelle.

Vuoden partypeli: Who’s the Dude?

Who’s the Dude on pohjimmiltaan yksinkertainen pantomiimi peli, jossa isoa puhallettavaa “Dude” ukkelia apuna käyttäen esitetään muille pelaajille erilaisia tilanteita, tapahtumia ja asioita normaalin pantomiimin mukaan. Muiden pelaajien tulee siis, tavalliseen tapaan, arvata mistä on kysymys ja oikein arvanneet keräävät pisteitä. Esitettävä asia voi olla esimerkiksi kohtaus elokuvasta, ammatti tai urheilutapahtuma. Pelin mukana tulee paperisia pistetaulukoita pisteiden kirjaamista varten. Arvostelijoiden mukaan oikeassa seurassa tämä riemastuttavan erilainen, kreisi seurapeli saa varmasti naurun raikaamaan.

Vuoden strategiapeli: Jórvík

Jórvík on strateginen huutokauppapeli viikinki teemalla. Joka kierros tarjoaa valikoiman kortteja, joita voi huutaa eri tavoin. Mitä pidempään malttaa odottaa, sitä arvokkaampia korteista tulee, mutta on myös varottava, etteivät muut ehdi apajille ensin.

Vuoden strategiapeli: Jórvík

Huutokauppamekanismi on ainutlaatuinen ja mukaansatempaava ja tuottaa mielenkiintoista vuorovaikutusta pelaajien kesken. Huutokaupan loputtua pelaajat saavat mahdollisuuden asettaa kuutioita keräämiensä korttien päälle, joka voi auttaa voittopisteiden tai valuutan hankkimisessa. Tämän jälkeen on seuraavan kierroksen aika. Peli kestää tietyn kierrosmäärän ja lopulta eniten pisteitä kerännyt pelaaja voittaa.Peli on raadin mielestä tasapainoinen, mielenkiintoinen ja mukaansatempaava aivotyöskentelyä vaativa resurssienhallintapeli.